dimecres, 24 de novembre del 2010

CONNEXIÓ DE LA PISTA DE SILLA I L’AVINGUDA DEL SUD Un projecte demolidor per a Paiporta

Els reduïts terrenys d’horta que es conserven al nostre terme podrien desaparèixer ben aviat amb la carretera que es projecta a porta quasi tancada.

El projecte responsable de l’amenaça ja està en marxa: la via de connexió entre la carretera d’Alacant (V-31), la popularment coneguda com pista de Silla, amb l’avinguda del sud (CV-400), que uneix Albal amb la ciutat de València. El traçat no pot estar més mal dissenyat des de la lògica ambiental i racional: la zona d’actuació dibuixa un ample arc de destrucció de paisatge i travessa l’horta de Paiporta entre la urbanització de l’Horta (els pitufos) i el cementeri nou.
L’argument principal per justificar la construcció d’aquesta nova carretera és alleugerir el trànsit d’entrada i eixida de València per la pista de Silla i evitar les retencions que s’hi produeixen a determinades hores, però aquest argument no se sosté, perquè l’avinguda del sud on arribaria el traçat ja està saturada i una carretera de les dimensions que es proposen la col•lapsaria de tot. La raó principal s’amaga: Si els tribunals donaren el vistiplau al macroprojecte Nou Mil•lenni, la concentració urbana que en resultaria faria necessària una nova “via de penetració d’alta capacitat” per a assegurar la mobilitat dels nous residents.

Aquesta és la justificació inconfessable i inacceptable per als paiportins, perquè si es realitzara finalment es destruirien els escassos terrenys d’horta que es mantenen al nostre terme junt al cementeri nou. Un mur d’asfalt i un tancat de filferro separaria encara més el cementeri de la població i anul•laria tots els camins tradicionals del sud del terme.
Resulta absolutament contradictori que una part significativa de l’àrea que ha de ser protegida pel Pla de Protecció de l’Horta (PATPH) acabe sepultada sota l’asfalt d’una via innecessària per als ciutadans afectats, amb un projecte de la pròpia Generalitat que, segons afirmen, estan desenvolupant per complir la Llei d’Ordenació del Territori i Protecció del Paisatge, la qual ha de garantir la millora de la qualitat de vida dels ciutadans i el desenvolupament sostenible.

El procés ja està en marxa! L’11 d’octubre es va fer públic el Pla de Participació Pública. Teníem un mes per a “participar”, que ja ha passat. Però tampoc no és que ens deixaren ficar-hi massa cullerada als “ciutadans”. L’única participació que ens demanaven era omplir una enquesta per internet, gens publicitada, que a més era bastant enganyosa i possibilitarà interpretacions ben tendencioses. És simptomàtic que el col•lectiu més directament afectat per la carretera (els llauradors en actiu) difícilment deuen saber-ne encara res perquè la majoria no són ni usuaris d’Internet.
Els resultats de l’enquesta, si s’arriben a valorar, no tindran cap relació amb els sentiments de suport a l’Horta que tenim la major part de la població. Per això, si volem mantenir el nostre paisatge, és absolutament necessari estar a la guaita de les properes fases del projecte, i presentar al•legacions -quan, com i on calga- i expressar, amb raonaments i justificants, quina és realment la nostra valoració sobre de la nova carretera i les seues conseqüències sobre l’Horta de Paiporta. Potser caldrà una implicació més multitudinària –dels ciutadans i de les institucions municpals- si segueix tramitant-se el projecte. Serà l’única manera d’evitar la transformació irreversible de les nostres terres. Si fem tard no hi haurà marxa enrere.

ASSOCIACIÓ CULTURAL EL BARRANC, DE PAIPORTA

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada